Flyinnstruks

INSTRUKS

GJELDENDE FOR

Mosjøen Mikroflyklubb`s
Landingsstripe.

opprettet april 2010

INSTRUKSER OG RETNINGSLINJER FOR OPERATIV BRUK AV LANDINGSSTRIPE PÅ RUNDMOEN GÅRD I HEMNES KOMMUNE.

1. GENERELT

1.1

Denne instruks er gitt av styret i Mosjøen Mikroflyklubb, april 2010. Den er gyldig inntil ny instruks blir gitt. Instruksen gjelder for samtlige brukere av landingsområdet og innbefatter også Lokale instrukser for bakketjenesten i henhold til BSL E 4-1 pkt 5.1.

1.2

Enhver bruker skal ha lest og forstått denne instruks før deltakelse i flyaktivitet ved plassen. Bruker(e) som bevisst bryter eller unnlater å rette seg etter instruksen evt. direktiver gitt av ansvarlig personell ved senteret, vil kunne bortvises fra området.

1.3

Opplysninger om alt ansvarlig personell i henhold til denne instruks skal til enhver tid være tilgjengelig i form av oppslag på info. Likeledes skal avvik fra instruksen, uansett varighet, være publisert. Slike avvik kan være gitt av styret, eller ansvarlig person lokalt.

1.4

Tilgjengelighet. Denne instruks, med vedlegg, skal til enhver tid være tilgjengelig ved Landingsstripen som oppslag i hangaren og i samlet trykket form for utlevering til brukerne, alternativt som dokument i elektronisk format.

Alle flygere skal årlig signere for å ha lest instruksen. Dette skjer på eget skjema som ligger i hangaren.
2. LANDINGSPLASSANSVARLIG

2. 1

Landingsplassansvarlig skal til enhver tid være oppnevnt. Personen skal utnevnes av styret, ha bosted i nærheten av plassen og være lett tilgjengelig.

Landingsplassansvarlig er valgt til å være Christer Skreslett, tlf 412 42882.

2.2

Christer Skreslett har ansvaret for at de sikkerhetsmessige og operative forhold ved landingsstripa ivaretas. Herunder følger rutinemessig inspeksjon av stripens beskaffenhet og hinderfrihet. Videre tilsyn med installasjoner, utstyr og bygninger i tilknytning til anlegget. Det skal føres logg over alle iakttagelser ved daglig bruk av landingsstripa. Dette skal foregå på et spesielt skjema utarbeidet av styret. Loggene skal arkiveres i minimum 12 måneder.

2.3

Der skal i henhold til BSL 4‑1 pkt. 3.3 alltid være oppnevnt en stedfortreder for ansvarshavende ved Landingsstripa.

Som stedfortreder har styret valg Kurt Konradsen.

2.4

Dersom landingsplassansvarlig finner å måtte stenge stripa i en periode skal det sendes informasjon til brukerne.

2.5

Landingsplassansvarlig navn, adresse og telefonnummer(e) skal alltid finnes tilgjengelig som oppslag i hangaren.

Dette er nå Christer Skreslett med Kurt Konradsen som stedfortreder.

3. BAKKESJEF (BS)

3.1

Bakkesjef skal oppnevnes og fungere i henhold til gjeldende generell instruks for bakkesjef. Bakkesjefen kan være fartøysjef.

3.2

BS er ansvarlig for organiseringen av all trafikk på bakken. Det skal kun fungere en BS om gangen. Bakkesjefens plass ved banen skal være på et sted hvor han har full oversikt over trafikk på bakken samt i landingsrunden. BS kan ikke forlate sin «base» så lenge flyaktivitet pågår, med mindre det oppnevnes en stedfortreder.

3.3

BS er ansvarlig for at flystripens sikkerhetssoner til enhver tid er fri for hindringer, samt informere fremmede om faren ved å bevege seg på/nær manøvreringsområdet.

3.4

BS har ansvaret for beredskapen.


4 VINTERVEDLIKEHOLD

4.1

Landingsplassansvarlig er ansvarlig for organisering av vinter vedlikeholdet med

brøyting og det som skal til for at banen er forsvarlig til den flyvirksomhet som

drives. Dersom forholdene ikke er tilfredstillende skal plassen stenges for

flyaktivitet.

4.2

Den som skal bruke banen vinterstid skal kontakte landingsplassansvarlig og

forvisse seg om at forholdene er i orden.

4.3

Området rundt hangar og oppstillingsplass for bil og fly blir brøytet med traktor.

5. KOMMUNIKASJON/RADIOBRUK

5.1

Frekvens for radiokommunikasjon ved Landingsstripa på Rundmoen Gård er 123.500 mHz. All trafikk på bakken og i landingsrunden bør benytte  denne frekvensen. For paraglidere brukes samme radiofrekvens.

5.2

Til luftfartøy på bakken og i lufta gis informasjon mellom fartøy dersom disse har radio. Da det ikke er opprettet et tårn. I de tilfeller da det er opprettet et tårn er det de som gir informasjon.

5.3

Det presiseres at ved stor trafikk ved plassen skal irrelevant kommunikasjon ikke forekomme.

6. HAVARI‑ OG REDNINGSTJENESTE

6.1

Det henvises til egen instruks for havari og redningstjeneste.

6.2

Ved havari eller uhell er ansvarlig person ved Landingsstripa ansvarlig for koordinering av nødvendig personell til oppgaver som beskrevet i «Instruks for havari og redningstjeneste». Spesiell oppmerksomhet skal vies til press fra media. Kontakt med media overlates til ansvarlig personell.

6.3

Før flygingen starter skal brannslokning og førstehjelpsutstyr være kontrollert og funnet i orden.

7. ADKOMST / PARKERING OG BILKJØRING

7.1

Innfarten til området skal skje med største aktsomhet.

Max fart med bil inn mot hangar er er 25km\t.

Kun medlemmer av Mosjøen Mikroflyklubb og eiere av bygg ved landingsstripen har tillatelse til å være i hangarområdet uten at tillatelse fra  landingsplassansvarlig er innhentet.

Besøkende henvises til egnet plass og holdes utenfor området der flyaktivitet pågår.

7.2

Bruk av åpen flamme som grilling og røyking skal kun forgå på egnet området med tanke på brannfare.

7.3

Ved større arrangementer som konkurranser og stevner skal det utarbeides egne planer for parkering og oppstilling.

7.4

Bilkjøring på selve landingsstripen er forbudt! Det presiseres at bilkjøring på flyparkeringsområdet skal begrenses til et minimum.

Dette innlegget ble publisert i FLYPLASSINSTRUKS. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar